مقالات سایت

سرانجام مصوبه حذف تنوع مدارس از زبان معاون وزیر / مدارس با کاربرد متفاوت حذف نخواهند شد


به منبع خبرنگار اجتماعی بلاگینا سیده زهرا حسینی، پرونده تراژدی عدالت آموزشی در هفت شماره به نقد بخش‌هایی از وضعیت آموزشی کانتری پرداخت و سعی کرد تا مواردی را که از چشم مسئولان دور مانده، تذکر دهد و البته سعی کرد تا منطقی و بر پایه انصاف به نقد مسائل بپردازد، حالا معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ضمن مطالعه این پرونده، با دانشجو از عدالت آموزشی و تراژدی آن همچنین سرانجام مصوبه حذف تنوع مدارس می‌گوید که در دو قجهت منتشر خواهد شد.

 

رضوان حکیم زاده  در خصوص مصوبه حذف تنوع مدارس و سرانجام آن در صحبت با خبرنگار اجتماعی دانشجو گفت: مدارسی که این‌ها نوع و کاربردشان از دیگر مدارس متفاوت است مانند: مدارس شبانه شبی، مدارس مناطق عشایری که بسته به شرایط، شیوه منیجر متفاوتی دارند و وجود این‌ها عین عدالت آموزشی است که به هیچ وجه حذف نمی‌شوند. 

وی افزود: نسبت به مصوبه حذف تنوع مدارس سوتفسیر‌ها و برداشت‌هایی شد و شاید نمایندگان بیانات بهتری را ارایه بدهند چراکه ما در جریان صحبت‌ها نظراتشان بودیم و هرگز در این مصوبه صحبت از حذف مدارس که شرایط خاص دارند، نیست. مدارس شبانه شبی و مدارس عشایری جزو مدارس دولتی هستند و نوع دیگری از مدارس نیستند و صرفا ساعات و شیوه اداره آن‌ها متفاوت است.

حکیم‌زاده تصریح کرد: فرض کنید مدارس عشایری، مدارس کوچرو و سیار هستند و معلمان این مدارس از منطقه‌ای همراه عشایر به منطقه دیگری کوچ می‌کند، چادر برپا می‌کند پس طبیعتا قرار نیست حذف شوند و قطعا به هیچ وجه حذف نمی‌شوند.

وی اتلهه داد‌: اساس بحث حذف تنوع مدارس برمی گردد به موضوع جداسازی‌هایی که براساس شرایط خاص یا طبقات سرمایهی اجتماعی اتفاق می‌افتد و البته سند تحول بنیادین هم تاکید کرده تا محیط آموزشی را به محیطی نرمال و فراگیر تبدیل کنیم که در آن همه دانش آموزان از طبقات مختباه و با بهره‌ی هوشی متفاوت در کنار همدیگر باشند؛ هر چه محیط طبیعی‌تر باشد به جامعه انسانی بسیار نزدیک‌تر است و دستاورد‌های بسیار بهتری خواهد داشت.

معاون آموزش ابتدایی گفت: این اتفاق در نظام‌های آموزشی پیشرو به جریان افتاده، اگر ما هم به جهتی برویم که آن جداسازی‌های غیرضروری را کم کنیم، می‌توانیم دستاورد‌های بهتری داشته باشیم.

با توجه به این نکته که در طی حذف تنوع مدارس بعضی از مدارس ویژه استعداد‌های درخشان نیز حذف می‌شوند و شرایط تحصیل لازم برای نخبگان از بین می‌رود، حکیم زاده بیان داد: قطعا شناسایی نخبه‌ها و داشتن براسمه خاص برای آن‌ها و غنی سازی براسمه درسی امر مهمی است، اما معنی آن جداسازی نیست.

وی اظهار داشت: این نکته که در همه کتاب‌هایی که در خصوص روش تدریس به رشته تحریر در می‌آید و در رویکرد‌های تربیتی نوین اشاره می‌کند که معلمان برای کار با سه دسته از دانش آموزان، باید آمادگی کسب کنند بچهانی که دیرآموز هستند، بچهانی که سرآمد هستند و همچنین بچهانی که عادی، نشان می‌دهد محیط آموزشی باید یک محیط فراگیر باشد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: طبیعتا همان طور که حضور بچهان دیر آموز در کلاس، مانع یادگیری بچهان عادی نشده پس آن‌هایی که سطح یادگیری شان پایین‌تر است منجر به افت یادگیری  آن دسته از بچهان سرآمد نیز نمی‌شود.

وی افزود: هوش مقوله‌ای نیست که اگر در محیط عادی آن را پرورش بدهیم متوقف شود و از رشد باز بماند به هر صورت معلمان در مدارس باید برای هدایت و پرورش نخبه‌ها براسمه‌هایی داشته و براسمه هایشان را غنی کنند و این معنایش جداسازی نیست.

حکیم‌زاده گفت: مهمترین عنصر کیفیت بخش به فرآیند یاددهی و یادگیری، معلم است. حدود ۴۹ هزار کلاس چند پایه در کانتری داریم که خیلی از آن‌ها ۶ پایه هستند؛ آیین اسمه کلاس‌های چند پایه می‌گوید اصولی باید رعایت کنیم که اگر آن اصول را رعایت کنیم شرایط بهتر خواهد بود از جمله تراکم کلاس و سختی کار معلمان.

وی افزود: برای این که بتوانیم کیفیت این کلاس‌ها را ارتقا بدهیم، براسمه راهبران آموزشی_تربیتی را اجرا می‌کنیم تا برای ۳ هزار نفر از متخصصین علوم تربیتی که جزو معلمان با تجربه ما هستند و رشته مرتبطی نیز دارند تحت براسمه آموزشی کامل قرار بگیرند.

معاون آموزش ابتدایی اتلهه داد: این معلمان با نظارت و مراقبت مداوم و سرکشی به کلاس‌های چند پایه، روستایی و عشایری سعی می‌کنند که معلمان را آموزش بدهند و روش‌های تدریس و نحوه منیجر کلاس را کار کنند و آموزش دهند که برای کلاس‌ها چند پایه چه طور براسمه ریزی کنیم تا بتوانیم از ظرفیت‌ها صحیح استفاده کنیم.

وی اظهار کرد: خوشبختانه پژوهشی در رابطه با اثربخشی کار رهبران انجام دادیم و پژوهش میدانی ما نشان داد معلمانی که کلاس هایشان در معرض بازدید این عزیزان قرار گرفته و براسمه‌های توانمندسازی برایشان اجرا شده خیلی احساس رضایت داشتند و دستاورد‌های خوبی داشتیم.

حکیم‌زاده گفت: حدود ۳۰ هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل توسط راهبران در مناطق محروم و عشایری شناسایی شدند و به کلاس‌های درس برگشتند.

 

وی افزود: با توجه به سهمیه بندی سوخت و این که این عزیزان با وسیله شخصی برمی گردند پیگیری کردیم تا بتوانیم سهمیه خاص سوخت بگیرند و خوشبختانه باس شرکت براسمه و بودجه قول مساعد دادند دربار هم مکاتبات لازم را انجام دادند تا این اتفاق بیفتد.